e-Byte

אי-בית

Survival GadgetsRonnie Karfiol

About the exhibition

Thursday  |  22.6  |  20:00 - 23:30

Saturday   |  24.6  |  18:00 - 21:30

The shared quality between all the homes and objects presented in this exhibition is that they feel both familiar and foreign simultaneously. Similar to situations that Freud popularized as Uncanny, the videos, sculpture, and VR works in the exhibition attract us to our memories of houses and their objects. At the same time, the unknown, the E-Byte (no home or island home in Hebrew) essence of them, may irritate and even threaten us.  The artists in E-Byte are searching for the elusive feeling of homeliness and use technological and digital tools such as 3D scanning, modeling, and VR glasses to create intimacy on the one hand, and disorientation on the other. The results are homes that never stay still, but rather move and evolve based on the political reality, the economic situations and the computerized algorithms, staying true to the Zeitgeist.

על התערוכה

חמישי  |  22.6  |  20:00 - 23:30

שבת    |  23.6  |  18:00 - 21:30

 

המשותף לבתים והחפצים הביתיים שמוצגים בתערוכה זו היא היותם מוכרים וזרים לנו בעת ובעונה אחת. בדומה לסיטואציות שפרויד הגדיר כ"אלביתיות" ,עבודות הוידאו, פיסול ומציאות וירטואלית בתערוכה, מושכות אותנו אל זכרונותינו אודות בית וחפציו, אך בעת ובעונה אחת, הלא נודע, האי-בית שבהן צורם ואף מאיים. האמנים בתערוכה תרים אחרי התחושה החמקמקה של הביתיות ומשתמשים בייצוגים טכנולוגיים ודיגיטליים כמו הדמויות, מידול תלת מימדי ומשקפי הVR ליצירת אינטימיות מחד ולהגדלת הבלבול המרחבי מאידך. התוצאה היא בתים שאינם דוממים אלא נעים ומשתנים בהתאם למציאות פוליטית, לנסיבות כלכליות, לאלגוריתמים ממוחשבים, בהתאם לרוח התקופה.

 

 

 

 

 

הצצה לתערוכת e-byte
A glimpse of e-byte
Displayed works
עבודות מוצגות

Panicutopia - Desert ark

Gali Blay

In his critique of the novel Brave New World (1932) by Aldous Huxley, Theodor Adorno used the term “Panicutopia”. He looks at the capitalist regime which rose in the US in the beginning of the 20th century, and how it changed the perception of utopia. Before it, utopia was perceived as a hope for a different reality or a better social life. However, since the capitalistic system the hope for a different reality has changed into a dream for commodity. When the hope turned into a materialistic dream the opportunity to develop a new way of living became impossible.

On October 2015 the Desert Ark community was created by Yael Gotman and Safi Hosh. It is a community which disconnected itself from the government infrastructure, created an alternative way of living and a new vision of security, in the shape of a rock. Due to Their extreme measures of safety their utopic home turned into an environment where fact and fiction, panic and utopia collide.

פאניקאוטופיה - תיבת מדבר

גלי בליי

 

בביקורתו על הרומן עולם חדש מופלא (1932) של אלדוס האקסלי, תיאודור אדורנו השתמש במונח "פאניקוטופיה". הוא התבונן במשטר הקפיטליסטי שצמח בארצות הברית בתחילת המאה ה -20 ,וכיצד הוא שינה את המהות של אוטופיה. לפני כן, אוטופיה נתפסה כתקווה למציאות אחרת או לחיים סוציאלים טובים יותר. אולם, מאז המשטר הקפיטליסטי, התקווה למציאות אחרת הפכה לחלום חומרי. כאשר התקווה הפכה לחלום מטריאליסטי, האופציה לפתח דרך חיים חדשה נהייתה בלתי אפשרית. באוקטובר 2015 הוקמה הקהילה, תיבת מדבר, על ידי יעל גוטמן וספי הוש. זוהי קהילה שהתנתקה מהתשתית הממשלתית, יצרה אורח חיים אלטרנטיבי וחזון חדש של ביטחון, בצורת סלע.כתוצאה מאמצעי הגנה מופרזים ביתם האוטופי הפך לסביבה שבה מציאות ודימיון, פאניקה ואוטופיה מתמזגים למציאות אחת.

 

Home

Yotam Rozin

Home is a dark and eerie night stroll in the outskirts of the Israeli village. Walking through fields, encountering animals, abandoned buildings, and old ruins, the viewer is confronted with the unknown - the mysterious regions close to home and the uncharted territories of his own mind.

 

Home

יותם רוזין

Home הוא חוויה אינטראקטיבית שלוקחת את הצופה לשיטוט לילי מסתורי ואפל בפאתי המושב הישראלי. אזורי הספר הנטושים ורחבי הידיים הם הקצוות הפרומים של המושב בהם מטייל השחקן בחופשיות, בכל דרך שיבחר. האפלה משאירה לצופה המון מקום לדמיון והופכת אותו לשותף פעיל בבניית המרחב וכך של החוויה כולה. במפגש עם מבנים נטושים, שדות רחבים, בעלי חיים ותשתיות, הצופה מעומת עם הלא נודע אשר נמצא הן מחוץ לביתו והן בתודעתו.    

Noise in the Living Room

Gali Grinspan

Part sculptural installation and part video work. The work comprises of videos describing movements inside a 3D virtual space interlaced with scenes from a living room - the result is a system that captures its mess. It combines two kinds of logical systems that collide and create a transitional situation that departs from the physical and refers to a movement through space as a mental condition. The objects function simultaneously as both real and unreal.

רעש בסלון

גלי גרינשפן

מיצב פיסולי המתכתב עם החומרים והעיצוב של חלל סביבו ובו עבודות וידיאו. בעבודה רצף סצינות המצולמות בבית, לצד תיעוד תנועות במודל וירטואלי תלת מימדי - התוצאה היא מערכת שהבלגן כלוא בה. זהו קיום בו-זמני של מה שדמיוני ומה שפיסולי מוחשי. חומר ללא חיים המופיע כחי בתוך החיים עצמם. זהו עימות בין תנועה בלתי פוסקת של שטף חיי היום יום, לבין התנועה במרחב מפוסל ללא גבול, בין המדומיין, המדומה, רכיבי חלום ורכיבי מציאות.

 

Survival Gadgets

Ronnie Karfiol

A series of 3D printed sculptures, surreal and speculative prototypes modeled and designed for various types of tech-based survival functions. Their “market aim” is refugees on the run, trying to escape into a safe land. These models are released online, through the artist’s Relief & Monitoring website, and are easily downloaded as a 3D for print file, to be printed and eventually, used, at any location with the proper equipment.

 

Survival Gadgets

רוני קרפיול

סדרה של פסלים בהדפסת תלת ממד, אבי-טיפוס סוראליסטיים וספקולטיביים שמודלו ועוצבו למספר מטרות הישרדות שונות, שכולן מבוססות-טכנולוגיה. “שוק היעד” להן יועדו הוא פליטים במנוסה, אשר נדרשים להתמודד עם אתגרים מרובים בדרך לארץ מקלט. המודלים הללו משוחררים באופן מקוון, דרך האתר של עמותת Relief & Monitoring, וניתנים להורדה בקלות כקבצי תלת-ממד, שיודפסו בכל מיקום עם הציוד המתאים ויושמשו לפעולה.  

Watertight

Ziv Schneider in collaboration with Caitlin Robinson​

A 3D printed portrait series of single person living spaces and their inhabitants, captured using a depth sensor. The 3D capture software plays an author role in this project alongside the documentarians. As the homes are scanned, the software averages and completes missing data points, rounds up corners and closes holes. These seemingly organic glitches result in an interpretation of reality through the eyes of an algorithm.

 

WATERTIGHT

זיו שניידר בשיתוף קייטלין רובינסון

סדרת פסלים בהדפסה תלת מימדית המתארת מרחבי מחיה ליחיד וכן את הדייר שגר בהם. תכנת הסריקה מתחלקת בתפקיד היצירה כאן ביחד עם האמניות המתעדות. בעת סריקת הבתים, התוכנה ממצעת ומשלימה את הנקודות החסרות בסריקה, מעגלת פינות וסוגרת חורים. בתהליך זה נוצרים "גליצ'ים" בעלי נראות אורגנית, המציעים הצצה אל המציאות הביתית כפי שהיא נתפשת בידי אלגוריתמים.   

More events

עוד בפסטיבל

באנר חדש 29.10 - יש לעדכן באתר.gif
  • Facebook
  • Instagram